کد مطلب:5548 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:123

فرجام سخن
قبل از رسالت پیامبرصلی الله علیه وآله، جهل، نادانی، غرور و... از مشخصه های پرنمود جامعه جاهلی بود.

بت پرستی ها، برده داری ها، دختركُشی ها، فتنه ها، جنگ ها، همه و همه از عامل جهل سیراب گشته بود.

آن چه در تلاش های بیست و ساله دوران بعثت پیامبر اكرم صلی الله علیه وآله دیده می شود، همان اندیشه های الهی ایشان است كه حضرت امام سجادعلیه السلام در فراز مورد بحث در تحیت حضرت رسول صلی الله علیه وآله به آن اشاره می نماید:

وَ اسْتَتَمَّ لَهُ مَا دَبَّرَ فِی أَوْلِیَائِكَ؛ و تمام آن چه را برای دوستانت می اندیشید به دست آورد.

آری! غفلت ها، غرور و اخلاقیّات نكوهیده، عدم مساوات، بزهكاری های فراوان را به كناری افكند.

این اندیشه پیامبر گرامی اسلام صلی الله علیه وآله برای مسلمانان، مؤمنان و دوستان بود.

و برای رسیدن به این آرمان الهی، جامعه ای با معیارها و ترازنامه های وحیانی تنظیم نمود.

با دقّت در نظام كاملی كه پیامبرصلی الله علیه وآله تشكیل داد و با مقایسه آن با نظام های قبل و بعد از آن، درمی یابیم كه نه شبیه هیچ كدام و نه تقلید از هیچ كدام و نه اقتباس از هیچ كدام بود، بلكه نظامی فرید، جرید و بی سابقه به شمار می رفت [1] .

آن هم در چه زمانی! به گاهی كه در محاصره مخالفین قرار گرفته و وضع كُشنده و خفقان باری دارد و از شهر و دیار خویش آواره شده است، علاوه بر این ها یك قانون بین المللی عرضه كرد كه دنیای نو با همه پیشرفت و پیوستگی و نیاز مبرمش به چنین قانونی، نتوانسته به پرتوی از خورشیدش دست یابد، از میان قومی كه از علم و آزاد اندیشی بیش از همه اقوام فاصله دارد، جنبشی در جهت دانش پژوهی و تكریم علم و آزادی اندیشه پدید آمد و یك تمدن بی مانند معنوی را پی ریخت [2] .

پیام آور رحمت الهی، به آن چه می اندیشید، اعم از تثبیت دانش و هدایت و نهادینه سازی آن ها، تثبیت فضایل و مكارم اخلاقی و حكومتی زاهدانه - حتّی در دورترین نقاط از وجود مقام رسالت -، رعایت حریم بیت المال، پیكار و تلاش و مجاهدت در تثبیت مبانی و غایات دینی؛ وفاداری به پیمان ها، خیرخواهی هم دیگر در جامعه، دفاع از حریم عقیده دینی، ایجاد مدیریّت های سالم و... دست یافت.

آری این است اندیشه های مقام رسالت و نبوت.

و پیامبرصلی الله علیه وآله توانست حكومتی بر ویرانه های نظام جاهلیّت تأسیس كند كه الگوی ره گشا و نقش آفرین تاریخ همواره بشریّت باشد.


[1] عناصر پاسخ گويي در حكومت نبوي، علي اكبر نوايي، با تغيير و تصرف.

[2] انقلاب تكاملي اسلام، جلال الدين فارسي، ص93.